Användarpersonas

Ardor är passionerade när det gäller utveckling som skapar hållbara resultat helt enkelt!

En användarpersona är en karaktär som förkroppsligar användarundersökning på ett lätt identifierbar och begriplig sätt. Genom att samla information om an användargrupp för att sedan  skapa en karaktär som representerar hela gruppen. Personas är en uppsättning, som visar olika typer av användare med olika behov. Användarpersonas kan göras på olika sätt, men vanligt sätt en kombination av bilder och text.

En persona kan omfatta information såsom namn, ålder, yrke, var de bor, familj, hobbies och intressen, gillar och ogillar, och viktigast behov.

Hur går det till?

Användarpersonas kan skapas med olika nivåer av noggrannhet. En snabbt version som skapas på en workshop som de ge värdefulla bidrag till brainstorming och bilda en snabb uppfattning om uppgifter. Noggranna personas är värdefulla syntetisera och dela stora kroppar av användaren forskning, samt testa tidigt stadium begrepp.

Medan personas kan skapas utan att dra på användarens forskning, deras värde och användbarhet kraftigt ökar om byggd på kvalitativ information.

Segmentering av användardata hjälper strukturen forskning och identifiera viktiga Personas. Personas bör göras så rundade som möjligt, de är arketyper, inte stereotyper.

De kan förbättras ytterligare genom visuell material eller stöds med citat, som speglar

den kvalitativa forskningen och känns äkta.

 

Vad är resultatet?

Syftet med användarpersonas kan variera i fråga om noggrannhet och omfattning. I sin mest grundläggande form de kan bestå av ett skiss med viktig användarinformation, kompletterad med fotografier eller illustrationer. Detaljerade personas kan bestå av djupgående rapporter, visuellt material, dagböcker eller via video.Personas är ett användbart verktyg utvecklingsfasen i den briljantauvecklingsmodellen och hjälp bibehålla fokus och leverera värde till användarna

 

Syftar

• Paketerar marknadsanalyser och användardata till en lättförståeligt format

• Behåll fokus på användarnas behov under utvecklingsstadiet

• Genom att använda behoven som kommit fram hos olika personas kan man testa och utvärdera idéer för tjänster och produkter.